Festivalul New Literature from Europe – succes EUNIC la New York

0
3
Imagine_1_copy_copy_copy_copy_copy

Imagine_1_copy_copy_copy_copy_copyÎntre 15 şi 20 noiembrie a avut loc, în diferite locaţii din New York, Festivalul Noii Literaturi Europene, un proiect EUNIC ajuns deja la a 8-a ediţie. Intitulată Crime Scene: Europe, şi co-organizată de ICR New York în parteneriat cu alte şapte institute culturale europene din metropola americană, ediţia de anul acesta s-a axat pe romanul noir, plecând de la constatarea că în literatura europeană actuală a apărut un val de ficţiune inovativă în acest gen – o mixtură de roman psihologic, thriller politic şi poveşti care explorează tema frontierelor şi a permeabilităţii lor în continuă schimbare. Între 15 şi 17 noiembrie şase scriitori europeni au fost invitaţi la o serie de lecturi şi discuţii cu publicul despre romanele lor, în diferite locaţii din Manhattan şi Brooklyn. Din partea României a fost invitată autoarea Ana Maria Sandu cu romanul Omoară-mă! Complementar programelor literare, festivalul a prezentat între 18 şi 20 noiembrie şi o serie de film la The Museum of Moving Image din Queens. În cadrul acestei serii s-au proiectat adaptări cinematografice ale unor romane noir şi lungmetraje care reinventează convenţiile genului. Aurora, în regia lui Cristi Puiu, s-a numărat printre capetele de afiş.

Deschiderea festivalului găzduită de Centrul Ceh pe 15 noiembrie a oferit publicului o ocazie de a auzi romanele din festival în limba originală, autorii prezenţi citind câte un scurt fragment din cărţile lor. Un actor american a interpretat secţiuni mai ample de text, în limba engleză, după intervenţiile fiecăruia dintre scriitori. Paginile din Omoară-mă! au fost excelent traduse de Alistair Ian Blyt, un specialist în literatură română (Blyt a tradus în engleză Filip Florian, Lucian Dan Teodorovici, Bogdan Suceavă ş.a.) Ele pot fi citite pe siteul cunoscutei publicaţii Brooklyn Rail (http://intranslation.brooklynrail.org/romanian/kill-me), ca urmare a unei colaborări devenite tradiţionale între festival şi această revistă care promovează literatura străină în S.U.A.

În cea de-a doua zi, pe 16 noiembrie, autorii au participat la două sesiuni de discuţii publice la Center for Fiction (una dintre cele mai vechi biblioteci din Manhattan, în prezent un important centru literar). Ambele sesiuni au fost moderate de profesorul universitar B.J. Rahn, o specialistă în genul noir de la Hunter College din New York (care a introdus şi lecturile din ziua precedentă). În prima parte a evenimentului Caryl Ferey (Franţa), Jan Costin Wagner (Germania), Stefan Slupetzky (Austria) şi autorul american invitat Dan Fesperman au discutat despre Poliţisti protagonişti neconvenţionali, fiecare dintre ei având un protagonist detectiv, poliţist sau erou de noir care depăşeşte aşteptările tradiţionale ale cititorilor. În cea de-a doua parte Ana Maria Sandu a dezbătut împreună cu Zygmunt Miloszewski (Polonia) şi Jose Carlos Somoza (Spania) tema Natura răului. Vorbind despre cele două personaje feminine ale cărţii ei, dintre care una dintre femei o omoară pe cealaltă, Sandu a dezvăluit că: “În romanul meu, răul este împărţit în mod egal. Cele două protagoniste împărtăşesc aceeaşi fantezie, sunt la fel de vinovate.” Referindu-se la sursa de inspiraţie pentru Omoară-mă!, scriitoarea a precizat: “Totul a pornit de la ideea că, într-un fel, îi omorâm pe toţi oamenii de care ne despărţim la un moment dat. Ei continuă să aibă viaţă civilă, o adresă în buletin, dar noi i-am uitat – sunt morţi pentru noi.”

Pe 17 noiembrie, la cunoscuta librărie Bookcourt din Brooklyn a avut loc o ultimă sesiune de lecturi publice din romanele prezentate, reunite sub titlul Întoarcerea la scena crimei. Venită să ofere o concluzie şi o discuţie extinsă cu publicul fidel al uneia dintre cele mai importante librării independente din Brooklyn, acest ultim eveniment din programul literar al festivalului a accentuat ideea că direcţiile inovative ale literaturii europene noir pot prezenta un real interes pentru cititorul american obişnuit cu abordările clasice, femmes fatales şi detectivi decăzuţi.

Imagine_2_copy_copy_copy_copy_copyTema festivalului Noii Literaturi Europene a generat, în mod organic, o secţiune complementară de film, genul noir fiind extrem de popular pe marele ecran. Seria de proiecţii a avut loc la The Museum of the Moving Image din Queens între 18 şi 20 noiembrie. Filmele prezentate sunt fie ecranizări ale unor romane noir europene – ca în cazul filmului polonez Entagnglement/Încrengătura după romanul omonim al lui Zygmunt Miloszewski (autor prezent în festival) – sau lungmetraje care reinventează genul, precum Aurora, în regia lui Cristi Puiu. Filmul lui Puiu, descris de către The New York Times ca “un tur de forţă la flacăra mică” (Manohla Dargis), a fost introdus în seara de 19 noiembrie de către criticul Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului de Film Românesc de la New York (care va începe anul acesta pe 30 noiembrie, fiind co-prezentat de ICR New York şi prestigiosul Film Society of Lincoln Center, în colaborare cu TIFF). Alături de Aurora şi Entanglement, seria a mai cuprins lungmetraje din Franţa, Germania, Italia, şi precum şi două filme cehoslovace şi austriece din anii 40 şi începutul anilor 50, clasice ale genului în ţările lor.

Ediţia a 8-a a Festivalului Noii Literaturi Europene de la New York a reprezentat un succes organizatoric, sălile de la întâlnirile publice din cadrul festivalului fiind pline. Mărturie acestui succes au stat întrebările adresate autorilor din partea publicului american, extrem de interesat de ficţiunea europeană. Foarte mulţi membri ai publicului au fost incitaţi de subiectul şi fragmentele citite din Omoară-mă!, aşteptând o traducere integrală a romanului Anei Mariei Sandu în limba engleză. În timpul festivalului – de pe 17 până pe 20 noiembrie – au fost prezenţi în New York Horia Roman Patapievici (Preşedintele Institutului Cultural Român şi fostul preşedinte al EUNIC) şi Mircea Mihăieş (Vice-Preşedintele Institutului Cultural Român), fiind sosiţi de la Washington unde au participat la conferinţa Furtuni ideologice, condusă de profesorul Vladimir Tismăneanu. Cei doi au apreciat succesul festivalului de literatură de la New York.

Prin co-organizarea festivalului New Literature from Europe, ICR NY îşi continuă linia de programe dedicate susţinerii şi promovării literaturii româneşti în S.U.A, care a mai inclus, anul acesta, prezenţa scriitorului Mircea Cărtărescu la Festivalul PEN World Voices sau organizarea unei celebrări a scriitorului Norman Manea.

Pentru a vedea întregul program al ICR NY, incluzând programul Festivalului de Film Românesc de la New York, vizitaţi www.icrny.org şi pagina de Facebook www.facebook.com/RCINY

Imagini în ataşament:
1. De la stânga la dreapta: autorii Jose Carlos Somoza, Caryl Ferey, Stefan Slupetzky,  Zygmunt Miloszewski şi Ana Maria Sandu la Centrul Ceh
2. B.J. Rahn şi Ana Maria Sandu la The Center for Fiction
Credit foto: ICR New York.