ILUMINĂRI PERENE

0
77

George Petrovai  

ILUMINĂRI PERENE

George PETROVAI  

ILUMINĂRI PERENE 

Editura Valea Verde  

2024 

Design copertă: Aska Grafika 

Tipar: Aska Grafika, Sighetu Marmației  

Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României PETROVAI, GEORGE 

 Iluminări perene / George Petrovai. – Sighetu  Marmaţiei: Valea Verde, 2024 

 ISBN 978-606-8834-64-1  

821.135.1 

 

Editor: Ion Mariș 

Editura Valea Verde  

str. Șugău nr. 75 

435500 Sighetu Marmației 

tel./fax: 0262 330 602  

e-mail: editura_valeaverde@yahoo.com 

© Editura Valea Verde 2024

Dedic această carte domnului Irimie Lenghel,  distins medic și intelectual.

5  

Partea I  

(Poemele peregrinării)

8 Martie  

(Ziua Femeii de pretutindeni)  

Iubită mamă, soață, soră și fiică,  simt trebuința să vă spun  

– de ziua dedicată vouă  

pe al Pământului rotund – 

cât sunteți pentru toți ceilalți  (masculi la diferite vârste)  

de importante orișicând,  

între născare și mormânt:  

Părinților bolnavi,  

bărbaților placizi  

și pruncilor prea corcoliți,  

ce-adesea jertfa v-o plătesc  

cu ifose de dictatori stupizi,  mult prea grăbiți, când au crescut,  să dea măcar niște fărâme 

din ceea ce-au primit mereu  la sărbători mari anuale,  

zile de nașteri și de nume,  

ori la atâtea vechi cutume.  

E drept, mai sunt și dintre-aceia care  respectă impecabil forma  

(flori, zâmbete, felicitări, cadouri), 

nu că-mboldiți ar fi de sfinte doruri,  ci fiindcă asta este azi cutuma.  

Dar voi, iubitelor, uitați  

că-n așteptări sunteți trădate  și, c-un curaj fără egal,  

iertați ce pare peste poate.  

De-aceea zic că, astăzi, când  mor mulți nevinovați,  

voi, dragelor sărbătorite,  

Preabunului să vă rugați,  

ca hoardele invadatoare  

să se retragă-n a lor țară,  

iar viața să revină-n matcă,  precum era odinioară.  

Căci e știut că rugăciunea  

din inimi calde izvorâtă,  

sporește partea pozitivă  

a energiei infinită  

în care viețuim cu toții,  

astfel că partea negativă  

– din universul energetic – nu poate fi deplin activă, 

încât chiar oamenii-ndrăciți  cu gânduri bune-s infuzați  

și semenii, pe nesimțite,  

sunt în final total schimbați.  

Cum nu vreau s-o lungesc mai mult,  deși atâtea am de spus,  

urez Femeii zi senină  

și cred că-i pentru azi de-ajuns! 

Se duc poeții, se tot duc… 

(spre neuitarea lui Valer Sabău și Ion Burnar

Se duc poeții și nu știm  

de-ajung în vreun lăcaș de sticlă;  

dar știm că în județ și-n țară  

fără de ei e-un spor de pâclă.  

Căci poezia alta nu-i  

– ca muzică a slovelor – 

decât nectarul stors cu trudă  

din fandoseala muzelor,  

care pe urmă-i picurat  

în inimi de alean robite,  

ca omul mai uman să fie  

prin zbor spre zări nemărginite… 

Te-ai dus, Valer, luând mărgeaua  

din zestrea șarpelui cu pene,  

ca Ionu’ Împăratului  

netimpul să și-l bucure alene.  

Acuma c-amândoi sunteți  

pe plaiurile veșniciei,  

unde precis vă delectați  

cu-ndivinarea poeziei, 

10 

cuvine-se să nu-i uitați  

pe-amicii încă în viață – ba inspirându-i peste fire,  ba dându-le în somn povață.  

Pentru că noi, rămașii, știm  ce voi, plecații, știți mai bine – pe rând de-aicea toți ne ducem  în lumea umbrelor depline,  

de unde doar Mântuitorul  a revenit la ființare  

și unde nimenea nu duce  nimic din fizica sforțare,  

ci va rămâne printre vii  cu zestrea sa spirituală,  dovadă cum că n-a trăit  degeaba-ntr-o lume nasoală.  

De-aceea cred c-ar trebui  să facem tot ce ni-i permis,  ca întâlnirea netrupească  să fie un regal de vis. 

11 

Magii Orientului 

Cu două mii de ani în urmă,  când Pruncu-n iesle se năștea,  ca lumii, de păcat strivită,  un sens izbăvitor să-i dea  

prin pilde, sfaturi și minuni,  efort dumnezeiesc prin care  crezul iubirii s-a-ndesit  

după a Lui crucificare,  

trei magi, de-o stea călăuziți,  sosesc la locul preasfințit  și cu respect, tustrei se-nchină  divinului Crai prevestit.  

Cei trei, tradiția ne spune,  erau Melkon, Gaspar și Baltazar,  cu toții regi: persan, hindus  și al Arabiei cezar.  

Fiind vestiți că S-a născut  un rege îndumnezeit,  

fără egal în omenire  

prin țelu-n ceruri stabilit, 

12 

orientalii s-au grăbit  

închinătorii primi să fie,  și pe Copil L-au onorat 

cu aur, smirnă și tămâie.  

Apoi, după un scurt popas,  spre casă ei pornesc în bandă,  dar nu pe drumul de sosire,  ca pe Irod să nu-l mai vadă… 

Urmează fuga în Egipt 

și alte fapte-nălțătoare,  până Mesia Și-a-nceput  lucrarea transfiguratoare,  

ce crez universal devine  în câțiva ani de predicare,  îndeosebi după-nvierea-I – miracol greu de-ndivinare.  

Iar umiliții și săracii,  

veacuri la rând L-au proslăvit,  știind ce cere tuturor:  

„Iubiți-vă cum v-am iubit!”  Iubind și-având în față pilda-I, 

13 

se-mbogățea viața lor:  

Aveau speranța răsplătirii  pentru un crez stăruitor!  

Unde mai punem c-omenirea, prin creștinism a progresat,  deși istoria e plină  

de-un dogmatism înverșunat,  

care cu ură se hrănește  

în forme tot mai monstruoase – întemnițări, arderi pe rug  și lungi războaie păguboase.  

De pildă, arta și gândirea  cunosc o stare colosală  

cu-acumulările în spirit  

din epoca medievală,  

concretizate în zidiri  

(biserici, mănăstiri, palate),  picturi, sculpturi, concepții noi  și scrieri foarte inspirate… 

Dar iată c-astăzi creștinismul,  nu doar că-n Vest este-n regres,  ci-i tot mai des înlocuit 

14 

cu-al satanismului eres:  

Împerecheri sodomizate,  familii fără conținut,  

ba chiar lăcașurile-n care  Satana-și ia al său tribut!  

Crăciunul pentru alde ăștia,  cu-a sacrului gamă bogată  (colinde, magi și Viflaim),  acum mai mult ca altădată  

este acea modalitate  

de-a da și de-a primi cadouri – o sărbătoare pur carnală,  în suflete fără ecouri.  

Azi lumea-i mult mai găunoasă  ca-n urmă cu milenii două,  când regi păgâni Îl preamăreau  pe Cel ce-nseamnă Legea nouă.  

De-ar fi Mesia să se nască  din nou pe sfera în ruine,  câți regi și președinți creștini  L-ar onora cum se cuvine?! 

15 

Crucificarea Lui și-a noastră 

În Noul Testament e scris  

– cu-a slovei preadivină rouă – c-al omului Mântuitor  

în urmă cu milenii două,  

a fost pe cruce răstignit  

prin rabinească-nverșunare  (proces politic mai degrabă,  decât iudaică ardoare),  

nu că – direct sau indirect – era de-anume cevá vinovat  (Pilat, spălându-se pe mâini,  spunea că-I fără de păcat),  

ci doar că-n lumea neluminii  – de farisei ocârmuită – 

Omul perfect era urât  

și moartea-I trebuia grăbită.  

La fel cum crede Dostoievski,  în Marele Inchizitor,  

că Mesia ar fi tratat  

la revenirea-n viitor, 

16 

când ar strica orânduiala  

de secole statornicită  

în creștinescul malaxor,  

și-ar fi iar victimă-njosită… 

În cartea care-nfățișează  

a lui Mesia revenire,  

crucificării-ntre tâlhari  

i-am dat această tâlcuire:  

„Iar El, pe-o vipie cumplită  și de insecte asaltat,  

simți un plus de canonire  când fu de Hestas provocat:  

– De ești Hristos, ne-o dovedește  prin fapte, nu doar prin cuvinte – coboară de pe cruce-acum  și fă-ne slobozi ca-nainte!  

Dar Dismas, celălalt tâlhar,  l-a dojenit pe-al lui fârtate:  – De ce te plângi? Suntem aici  pentru-ale noastre rele fapte,  

alături de-un nevinovat. 

17 

Și agrăind către Iisus:  

– De mine, Doamne, -adu-Ți aminte  în sfântul Tău regat de sus!  

Cu bucurie i-a răspuns  

Cel însetat de omenie:  

– Cu-adevărat, de azi cu Mine  vei fi în rai pentru vecie”… 

Mă rog, pe-atunci unii tâlhari  erau amarnic pedepsiți,  

ca ceilalți muritori, din teamă,  să nu fie de răi smintiți.  

Pe când acuma, tâlhăria  

nu doar că-i „artă” planetară  (cei mici șutesc câte ceva,  

baștanii fură-ntreaga țară),  

dar sunt închiși doar câțiva ani  după o lungă tevatură  

și nimeni (la români, de pildă)  nu-i intrigat de furătură  

în sensul confiscării ei.  

Așa că hoțul liberat,  

cu tifla dă celor onești 

18 

pentru că el „s-a descurcat”  

(cică, de hoțul nu e prins,  se cheamă că-i un om cinstit!),  ba chiar parlamentar devine  cu banii ce i-a „rostuit”.  

Apoi, că hoții actuali  

de Dismas s-au cam săturat,  căci creștinismul neputernic  este la țanc crucificat. 

19 

În lumea umbrelor… 

Că viața-i clipă și ea, clipa,  e doar fiorul veșniciei,  

tot omul va-nvăța pe viu  

când se va zbate-n plasa josniciei  

și când profundul o să-i spună că umbră printre umbre este,  că gol în lume a venit  

și-așa pleca-va fără veste 

(fie bogat și preaputernic,  fie sărac și oropsit)  

în lumea umbrelor eterne,  acel regat altfel croit,  

unde – ne spune Cartea sfântă – egalitatea-i garantată  

și fericirea nesfârșită  

după suprema Judecată.  

Căci trei instanțe, necurmat  cu ochii sunt pe omul-umbră,  cât este viu și după ce  

este luat de moartea sumbră: 

20 

prima din ele-i cea terestră  (o făcătură ordinară),  

prin care dreptul e sluțit,  ca strâmbul nestricat să pară;  

a doua este conștiința,  acea minune ce-o primește  la naștere tot individul  și care net îl osebește  

pe om de necuvântătoare  (la fel ca graiul și gândirea),  dar mulți de ea se leapădă  ca de-o cumplită piază rea;  

în fine, după moarte vine  acea perfectă judecare,  unde eroarea e exclusă  și nu sunt șanse de-apelare,  

căci sufletul va da socoată  de ce-a făcut umbra în viață – un test impus de Creator  pentru oricare mogâldeață… 

De-aceea nu e de glumit  cu pregătirea pentru moarte, 

21 

de-a cărei existență oarbă  numai bimanul are parte,  

precum susține însuși Hegel  în expozeul lui baban:  

Întregul viu e-nsuflețit,  

dar existentu-i doar uman!  

Desigur, astăzi totul merge  spre hedonism și necredință,  omul labil fiind tentat  

de-a clipei scurtă biruință.  

Ba și mai grav, se dă crezare  că Dumnezeu a decedat  

(unii atei și dezaxați  

în Nietzsche cred și-al lui rahat),  

astfel că pentru alde ăștia,  totu-i permis în globalism – traiul de veacuri pervertit  

și-ntruna lovituri în creștinism!  

Iată de ce e necesar  

să biruim aceste rele  

cum spune Marcu: „Cred, Părinte,  ajută necredinței mele!” 

22 

Noul an cu multe hibe  

Și iată-ne de-acum intrați  

în noul an al vieții noastre – un an grăbit s-arate sensu-i  prin foarte consistente mostre,  

mai înainte de-ntrupare:  

Pământul tot mai poluat,  

războiul ruso-ucrainean  

și-al lumii rost amanetat!  

Unde mai punem alte rele,  

precum prostirea planetară  cu droguri, sodomii și crezul  c-averea-i pentru om plenară… 

Dar ne-am deprins să-i spunem nou  și-l vrem altfel ca cel trecut,  deși diferă de ce-a fost  

numai ca bornă-n Timpul mut;  

o bornă vagă, efemeră  

în scurgerea fără sfârșit,  

unde istoria-i fărâmă  

dintr-un atroce infinit. 

23 

Cu toate astea, doar în Timp  omul cunoaște împlinirea,  căci viața scurtă îl obligă  să cate-n clipă nemurirea,  

ce-i pentru unii bogăție,  putere, fală sau plăcere,  iar pentru alții bucuria  de-a dobândi prin dăruire.  

De-aceea cred că urătura  „An nou cu multă fericire”  e un abuz, de-ndată ce  viața-i o nenorocire  

pentru cei mulți și oropsiți.  Desigur, nu la întâmplare,  ci-i programat de globaliști  să fie-n lume disperare,  

întreținută și mărită  

de sculele naționale,  

prin făcături supranumite  „politici perfecționale”.  

În fond, niște sinistre jeguri 

24 

ale sforarilor oculți,  

ce-n mare grabă-s aplicate  de-aleșii ticăloși și sluți.  

Îndeosebi la noi în țară,  unde e totul de vânzare  ca-n orice stat colonial,  nevolnică-i vechea urare  

cu fericirea-n noul an.  Întâi că fericirea-n sine e-un ideal la care tindem  (la noi nici asta nu mai ține!);  

apoi că ne-am „specializat”  ba-n tropotul pe loc, cu zel,  fapt pentru care anul nou  e bun când vechiul e la fel,  

ba că românul tâlhărit  

mereu ca racul dă-napoi,  așa cum spune Eminescu  în Doina sa cu vers arzoi… 

Asta fiind starea de lucruri în România ciuruită,  

să nu ne facem, dar, iluzii 

25 

că nația-i numai de Timp urnită,  

când guvernanții se prefac  că dau ce mintea nu-i ajută,  căci trag de zor la turta lor  spuza din țara revolută.  

Cum altfel se explică faptul  că-n România cu de toate  (petrol, păduri, pământ mănos)  e sărăcie peste poate  

în milioane de familii  

și doar o mână de ciocoi  o duc ca-n sânul lui Avraam,  deși-s taman ca niște boi?!  

În plus, de fisc nu-s căutați  și nimănui nu dau socoată,  pentru că-s statul paralel  și vrerea lor e lege-ndată.  

Dar nu e cazul să ne mire  această stare deocheată,  

știut fiind că-ntreaga lume  e tot mai imbecilizată. 

26 

De lucru-acesta ne convinge  efectul Flynn și alte teste,  

ce dovedesc negru pe alb  

că istețimea-i de poveste:  

Cândva cu media o sută,  

azi nici jumate ea nu are  

și tot coboară pretutindeni – 

intens proces de degradare!  

E drept, mai sunt în lumea asta  ființe supraînzestrate,  

„ciori albe” printre retardați  

și de aleși greu suportate,  

precum în România stoarsă  

de vlaga fizico-mentală,  

unde gândirea-i neglijată  

sau chiar trimisă la popreală.   

27 

An nou 

An nou, an nou,  

bine ai venit!  

Vei fi oare unul bun  pentru umilit?  

Că de mult te-așteaptă  cu speranța vie,  

ca să-l lecuiești  

de melancolie,  

dăruindu-i dor de viață  și de-nțelepciune,  într-o lume-n care  s-aibă fiecare  

după fapte plată,  

cum a fost odată;  

nu prin sforării,  

falsuri și hoții  

cum se-ntâmplă-acuma  pe plai mioritic,  

unde necinstitul,  

chiar nelegiuitul  

este ridicat  

de-un fârtat mășcat  ( nalt la stat  

și mic la sfat),  

care tot așa 

28 

a ajuns peltea  

prin ștăbească vrere  zisă plagiere.  

Căci la noi cutuma  spune răspicat:  Hoțul negăbjit  

este promovat! 

29 

Dar unde-i iarna de-altădată?  

Nimic din ce știam că-i parte  dintr-un întreg desăvârșit,  

nu este și n-o să mai fie  

cum Tatăl totul l-a gândit,  

ca armonie și răsfăț  

pentru un viu de El făcut  

și dăruit cu însușiri  

după al speciei statut:  

Nu-i vremea cum a fost cândva,  mai înainte de-ntinare  

(cu anotimpuri neostile  

în „granițele” lor solare),  

și nu-i nici omul cum era  

în epoca premașinistă – 

ființă simplă, înfrățită  

cu o natură pacifistă.  

În goana după efemer  

(putere, bani, faimă, plăcere),  omul modern devine fiară  

să aibă-un trai ce-n fond e fiere. 

30 

Nici nu-i posibil altminteri,  când el își sparge-al său cămin – planeta tot mai poluată  

și viața celor mulți un chin!  

Fiind politica o plagă  

și educația la fel,  

nu-i de mirare că cei mici  în viață n-au înaltul țel,  

pe care bunii și străbunii  l-au urmărit la vremea lor:  Nu doar să fie schimbul vrednic  pentru familii, țară și popor,  

dar și să soarbă frumusețea  tradițiilor seculare  

prin jocuri potrivite vârstei  și-atâtea perle populare.  

De pildă, dacă altădată 

copiii savurau din plin  

deliciul iernilor bogate  

în nea și zbenguit deplin,  fapt dătător de sănătate 

31 

și sprinteneală în gândire,  azi tineretul e blazat  

și nul aproape în simțire  

(nici urmă de patriotism  

sau jertfă pentr-un ideal),  căci spre mașini și trai ușor  se-ndreaptă țelul său banal.  

Neînțelept, însă abil  

la voiajat pe internet,  

de școală are trebuință  

doar pentru-acel jenant sinet  

(licență sau chiar doctorat),  cu care-apoi – cum moda este – ori fi-va bugetar cu ștaif,  ori ștab politic de poveste,  

precum atâți postdecembriști,  descurcăreți și necinstiți,  ce sforile le trag cu zel  

spre-al lor folos de fățăriți.  

Așa se face c-alde ăștia  

au o gândire răhățoasă – 

se plâng că vremea s-a schimbat, 

32 

dar iarna-și țin copiii-n casă  

să butoneze necurmat  

pe telefoane sau tablete,  

convinși că fac genii din ei  sau cel puțin niște vedete.  

Apoi îi urcă în mașină  

și ies cu toții la „plimbare”,  unde micuții stau cuminți  doar de-s pe net fără-ncetare.  

Iar când se-ntâmplă să mai ningă  (desigur, nu ca altădată),  ei nu simt bucuria iernii  

într-o gălăgioasă ceată,  

ci stau cu ochii pironiți  

pe monitoare și ecrane,  

pentru că lumea virtuală  

e vidul fără de șicane.  

Pe urmă, ca divertisment,  părinții-i duc peste hotare,  unde zăpada e de soi  

la trupul fin și la culoare…

33 

Balada marilor neghiobi  

Nicicând n-a fost în omenire  acea firească rânduială  

(cu oameni înțelepți în frunte  și neoneștii la popreală),  

ci – ca o dreaptă ispășire  a izgonitului din rai – 

mereu neghiobii băgăreți  văzutu-s-au pe marii cai  

ai unei jalnice istorii,  

în care toate-s paradite – morala-i tot mai rău văzută  de mințile înțelenite  

în pur regat material,  

cum pragmatiștii recomandă și legile statornicesc  

pentru o lume-n debandadă… 

Desigur, activiști-clănțăi  cu hâdul rol de trepăduși,  au fost destui, sunt și vor fi  printre cei mulți cu pluta duși 

34 

(precum ai noști ștefangheorghii  de până la decembriadă),  ce au ca scop ideologic 

să facă nația să vadă  

nu faptul perceput de ei  

și dureros pân’ la revoltă,  ci-așa cum vor cârmacii hoți  o „democratică” recoltă:  

Cu cetățeni robotizați  

(„Capul plecat nu e tăiat”) sau, cel puțin, cu-aceia care  în sinea lor s-au resemnat!  

Căci astăzi omu-i tot mai mic  în miliardele de semeni,  

iar națiunile sărace  

pe plan extern sunt lor asemeni.  

Tocmai de-aceea globalismul  să ne-ntrebăm subtil ne-ndeamnă: „Între atâția pământeni,  

unde sunt oamenii de seamă?!…” Dar nu aceia răsplătiți 

35 

– pentru minciună sau trădare – cu lefuri, funcții și distincții  ce-aruncă țara-n disperare  

(vezi luxul ștabilor eterni  și-al javrelor pensionate,  care-ncasează de la stat  venituri ultradeocheate  

și nimeni din această țară  nu îndrăznește să-i înfrunte,  fiindcă-s statul paralel  

cu rol ocult-sforar de frunte),  

ci-acei bărbați fără prihană  și doldora de-nțelepciune,  cu care zilnic viețuim  

în palidă comuniune  

și care-n toată lumea asta  (de globaliști interschimbată),  rămân modele pentru tineri  și pentru mintea nestricată.  

Numai c-aceste minți de soi  a națiilor delabrate  

prin bani, șantaj și sodomii, 

36 

nu doar că sunt de ștabi „uitate”  

(că de, inculții nu admit  

umbriți să fie de isteți!), 

dar unele chiar au ajuns  

în găștile de nătăfleți  

(consilii, parlament, guvern),  de unde-nlăturate-au fost  pentru gândirea neconformă  cu al politicilor rost,  

sau au plecat în mare grabă,  scârbite de ipocrizie,  

ce una țării îi promite  

și alta face-n gubernie.  

Avem exemplul la-ndemână  cu România „democrată”:  În trei decenii și ceva  

de „fierbere” organizată  

întru deplina-ndepărtare  de bolșevismul strivitor  

(cu Iliescu călăuză  

și-al său marxism „luminător”), 

37 

iată-ne-acuma într-o stare  mult mai precară ca-nainte – cu milioane de plecați  spre alte zări și lărgăminte;  

cu peste-o sută miliarde  de euro împrumutați  

și-ntreaga țară oferită  străinilor globalizați  

(încât a devenit model  de colonie modernistă);  cu școala pusă la pământ,  o cercetare fantezistă  

și cu reforme ce-și propun  să fac-o turmă din popor  prin manuale imbecile  și-un an școlar însăilitor;  

cu tot mai mulți analfabeți  din cei numiți funcționali,  ce diplome își rostuiesc  ca să devină mari penali;  

cu plagiate fără număr,  ai căror profitori infecți 

38 

sunt fie premieri inculți,  fie-n Cacademie fleți;  

în fine, cu mentalitatea  

de cetățean universal,  

a cărui țară este-acolo  

unde bănește e pe val.  

Dar iarăși spun că toate astea  sunt pentru nația română  (popor creștin și milenar)  o încercare preadivină,  

așa cum altădat-a fost  

de trei imperii urgisit – 

tustrele-s azi doar amintire,  iar românismul s-a-ntărit!  

La fel și-acuma, globalismul  ființa n-o să ne-o clintească  prin mijloce ce ilustrează  esența lui satanicească.  

Din contră, s-ar putea-n curând  ca să clacheze globalismul  și ca românii-nstrăinați  

să-și ostoiască nostalgismul 

39 

– prin revenirea-n țara-mamă – cu-a dorului sevă curată,  superbă hrană pentru suflet  ce-i de Hașdeu astfel redată:  

„Fie pâinea cât de rea,  

tot mai dulce mi se pare  când o știu din țara mea”. 

40 

Imnul soarelui  

Între atâtea străluciri  

de care-i Cosmosu-nțesat  

(planete, stele, galaxii),  

multe din ele uriașe  

și mai bătrâne decât vremea  atotputernică pe Terra noastră,  doar tu, o, soare, ești divin  pentru viața planetară  

(nedeslușită de savanți  

și singulară în eter)  

cu-a ta căldură și lumină,  

ce le reverși în mod egal  

și c-o precizie deplină  

(și peste buni, și peste răi),  ca lanțul trofic al vieții  

mereu să fie-nvingător,  

chiar dacă inșii actuali  

(că-s mai cu moț sau doar de rând),  prin poluare mașinistă  

și prin excese belicoase  

pun viului demonic gând,  

ce-ndată sau după un timp  

se-ntorc năprasnic înspre ei cu suferințe tenebroase. 

41 

Căci ăsta-i marele secret  al facerii nelimitate:  

Văzutele și nevăzutele  

sunt într-un Tot armonic parte!  

De-aceea, nu cred că-i cuminte s-atribuim lumii o vârstă  (cică vreo două miliarde),  când Universul, spun „experții”,  printr-o explozie apare  

(din câte știm, explozia  

e la cuțite cu-armonia!)  

și – necuprins în timp și spațiu – el „fuge” fără încetare.  

Privind la ceea ce se-ntâmplă  în „colțul” nost de Univers,  cu stele care-mbătrânesc  și-apoi se sting pe firmament,  e logic să ne-nchipuim  

că soarele, stea mijlocie,  cândva va fi doar ornament  și în final n-o să mai fie.  Dar nimeni dintre noi nu știe  când astrul zilei va muri  (unii vorbesc de milioane, 

42 

alții că ani mai mulți vor fi)  și nici cum Terra o s-arate  după acest impact astral:  Un soare nou va răsări  

pentru sistemul arondat  

și viul va fi resetat,  

ori toate-atunci vor fi schimbate  dup-al Scripturii legământ,  că-n urma Marii Judecăți  va fi cer nou și nou pământ?… 

În paranteză fie spus,  

din cele două variante  

(una umano-aparentă,  

alta divino-consistentă),  

eu cred că omul înțelept  

va ști s-aleagă justa cale  ce-i girul nemuririi sale.  

Din imnul astrului divin,  nu pot acele crezuri să omit  ce fac din amerindieni  

închinători la soarele iubit,  la fel cum antice popoare  (perși, greci, hinduși și egipteni)  pe soare l-au zeificat  

și i-au dat maximă onoare. 

43 

De pildă, Ra la egipteni  întâiul între zei era  

și preoții spuneau așa  

despre a lui transfigurare:  „De nimeni nenăscut vreodată,  pe cer te naști din tine-ndată”… 

Socrate n-a crezut nicicât în droaia zeilor grecești,  ci-ntreaga viață s-a rugat  la astrul sferelor cerești.  

Chiar împăratul Constantin,  deși și-a creștinat supușii  din rațiuni politicești,  

el însuși a rămas păgân  

(închinător pios la soare),  pân-a căzut bolnav la pat  și-atunci de-abia s-a creștinat.  

În fine, în a mea pruncie  sintagma era „Sfântul Soare”,  și-n case, sate și cătune,  unde necrezul spor nu are,  cred că și-acuma se mai spune  că „Sfântul Soare-i bucurie”. 

44 

Balada acefalilor 

Voi, ce din coate dați de zor și trăncăniți fără-ncetare,  

doar ca să vă-nfruptați mereu  din a poporului sudoare  

(cu vile, târfe și mașini  

ca-n țările superbogate,  

iar celor mulți le azvârliți  

firimiturile votate),  

aflați că știm ce hram purtați  în țara asta răstignită  

de clica voastră ordinară  

și tâlhărește-ncumetrită:  

Sunteți cu toții politruci  

și trădători coalizați  

(dreptiști, stângiști, centriști incerți  sau de-ăia policolorați),  

dovadă că-n decenii trei,  

din nedatori și cu creanțe  

azi am ajuns datori vânduți  și cu economia zdrențe, 

45 

în plus cu multe milioane  de cetățeni înstrăinați,  

iar pentru cei rămași acasă  un trai de subcolonizați;  

sunteți o gașcă imbecilă  de detestabili paraziți,  

căci pentru voi există bani  ca leafa să v-o tot măriți  

(spunând că politrucii vestici  au lefuri mult mai consistente),  dar n-aveți bani de investiții  și pentru masele inerte,  

deși susțineți la tot pasul  că sclavi ați fi ăstui popor  prin străduința ce-o depuneți  pentru…al vost jegos sobor;  

sunteți cu toții acefali  

așa ca formele primare,  ce-n loc de cap și-au dezvoltat  instinctele de conservare  

și de perpetuare-n lume 

46 

prin brațe, senzori și ventuze,  chiar dacă logica umană  pe-acerebrali vrea să-i recuze… 

Pe scurt, sunteți niște moluște  ce-aveți caracatița mumă,  dar de la care n-ați păstrat  a istețimii sale spumă,  

ci doar faimosul ei octet  (tentacular-ucigător) – 

c-un creieraș pentru tot brațul  și-un trai de sine stătător,  

astfel că de-i pierdut vreunul,  „sistemul” merge mai departe  și membru-ndată-i refăcut  printr-un proces total aparte.  

La fel e și-n politichia  

postdecembristo-profitoare:  se pierd pe drum unele părți  ca-ntregul să fie mai tare!  

Dar, acefali ăștia fiind,  

procesul nu e similar  

cu cel din basm, unde se luptă 

47 

balaurul și-un făt hoinar,  

iar el retează spurcăciunii  o căpățână din dotare,  

ca-n locul ei altele trei  

să crească întru-nfricoșare,  

ci-i un coșmar cu Briarei,  ce-s fără cap și-n mii de mâini  strâng țara asta necurmat  până-i sugrumă pe români.  

Cum altfel să-nțelegem noua  prosperitate austeră,  

cu statu-quo al nesimțirii  și-o furăciune grosieră?! 

48 

Odă mașinismului turbat 

Ce bine c-am ajuns aceste zile  

când mașinismu-i peste tot prezent  (pe drumuri și pe ape, în aer și-n adâncuri),  ca oamenii să aibă un trai hiperdement:  

Cu liniștea și pacea reduse la tăcere  de-a banului politică infectă  

și sănătatea Terrei mereu împuținată  de păpușari și gașca lor ultrasuspectă.  

Căci pretutindeni pe Pământ e astăzi lege  ca binele știut să fie detronat – 

sodomul și absurdu-nlocuiesc firescul ce-a fost de Creator în viul tot fixat!  

De-aceea lumea-i dată acuma peste cap (cu proștii la butoane și vrednicii uitați),  astfel că Heym e-ndreptățit s-afirme  că-ntre castrați nu este loc pentru bărbați… 

Ca lumea să revină la matca ei firească,  de două preschimbări e mare trebuință:  întâi să se reducă-n chip masiv  

a poluării gravă ingerință 

49 

(prin mașinism) în hrană, sol, aer și apă,  apoi ca-n întregime omenirea  

să-și regăsească rostul ei trasat  la facere, de-Acel ce e Desăvârșirea.  

Dar câți din pământeni ar fi dispuși,  pentru averi nepieritoare-n cer  să-mpartă avuția neeternă  

sărmanilor care de foame pier,  

deși se știe din Scripturi preabine  că El pe junele bogat l-a sfătuit  să dăruiască tot și să-L urmeze  de vrea cu-adevărat să fie mântuit?!…  

Chiar și ateii vizitați de moarte pricep la limită faptul banal, 

că goi cu toții am venit în lume și goi suntem luați de-al morții val; 

c-adică orișicare pământean 

– oricât de-avut și tare-a fost în viață – în clipa morții, fără de tocmeli, nu e decât o jalnică paiață. 

Toți oamenii-s egali în fața morții

50 

(că-s regi, descurcăreți sau cerșetori),  cu toate că-n vechime faraonii duceau cu ei în lut averi și servitori. 

În sensul ăsta iată confirmarea din partea unui om superbogat, care – răpus de-o boală nemiloasă – astfel de gânduri scrise ne-a lăsat: 

„Regret enorm că-ntreaga mea viață în goana după bani mi-am irosit-o și nu m-am bucurat de bogăția ce gratis de la Fire am primit-o”… 

De-aceea, înțelept este acela 

modest cu trebuințele-i trupești și care-n plan moral-spiritual adună necurmat averi cerești, 

fie că pentru semeni se jertfește dintr-un preaplin de dragoste divină, fie că moartea-i pentru el finalul unui proces ce trebuie să vină. 

51 

Balada marilor infecți 

E lumea asta plină ochi  de jigodism și-mpuțiciune,  din Tartar smulse de acela  ce-și zice-a facerii minune  

și care de la zămislire  

s-a dovedit a fi mereu  

un cârcotaș căpățânos  

cu semenii și Dumnezeu.  

El, omul, carevasăzică  

nu-i alta decât un ratat,  după ce Nietzschele dement  pe Tatăl mort L-a declarat,  

iar omenirea hăbăucă 

un crez din asta și-a făcut,  c-adică totu-i relativ  

și că păcatu-i revolut 

pentru bărbații insensibili,  ce supraoameni sunt numiți!  Căci mila și-ntreg creștinismul  sunt droguri pentru troglodiți…

52 

E drept că nu tot creștinismul  a fost atât de diluat,  

încât lăcașurile sale  

să-și piardă rolu-ndătinat  

și să devină doar muzee  pentru turiștii nepioși,  

precum se-ntâmplă în Apusul  doldora de arabi slinoși.  

Desigur, numai cele care  de musulmani nu-s cumpărate,  ca-n locul lor moschei trufașe  la țanc să fie ridicate… 

Azi globalismul ticălos  lovește-n bazele creștine,  prin legi anume concepute  de bandele sale haíne:  

Încurajarea sodomiei,  

tradițiile necinstite,  

iar lumea tot mai idioată  și cu-ale ei rosturi smintite.  

Pesemne unii Îl întreabă 

53 

așa ca Iov multîncercatul:  „De ce lași răul să sporească  și cât va mai zburda păcatul?”  

Dar Noul Testament ne spune  că numai El clipa o știe  când răul va fi osândit  

și-un bine veșnic va să fie.  

Într-un prezent tot mai ateu,  când certitudinea-i negată,  ba chiar Eternitatea vie  e după unii răposată,  

eu spun că-i absolut normal  ca Domnul mâna să Și-o ia  de pe-omenirea nărăvită,  până cu capu-n zid va da  

și-n clește prinsă, va admite  un adevăr întăritor:  

Că a greșit și că doar El  e de viață dătător! 

54 

Suntem cu toții călători  

Suntem cu toții călători  pe-acest pământ batjocorit  și doar sfârșitul iminent  ne pune-n față ce-am greșit.  

Atunci cu toții devenim  mai înțelepți ca niciodată,  căci viața ni se-nfățișează  absurdă și-n greșeli bogată.  

Ne pare rău cu-ntârziere  că deseori am fost neghiobi  sau că în clare situații  

ne-am prefăcut că suntem orbi:  

Ba când, cu zel dezgustător,  pe amărât năpăstuiam,  

ba când pe șeful puchinos  tovărășește-l periam.  

Și tot atuncea regretăm  

că ne-am grăbit fără-ncetare  și c-am gustat mult prea puțin 

55 

din a Divinului lucrare:  

Amarul dulce al vieții,  

frumosul fără de hotar,  

dar mai ales Iubirea care  face un Cosmos unitar!  

Credința fermă, prin urmare,  ajută omul muritor  

să treacă pragul dintre este  și ce va fi în viitor.  

Căci dacă nașterea-i adesea  nevrută și întâmplătoare,  în lumea noastră efemeră  moartea-i prezentă din născare. 

56 

S-a dus și Tavi Postolache… 

Tavi, prieten îndrăgit  

pentru firea ta aleasă,  

cred că moartea a greșit  

când te-a vizitat acasă.  

Doar că ea, bătrâna scârbă,  de nimic nu ține cont:  

Nici de vârstă, nici de-avere,  nici de cel mai tare pont.  

Iară pontul tău era  

al culorilor joc nud  

și acela de-a pleca  

în America de Sud:  

Înainte Argentina  

era țara ce-o doreai  

și mai nou Ecuadorul  

pentru al său ieftin trai… 

Fără să-mi fi spus vreodată că proiectul de-a pleca  

s-a născut ca la Gauguin 

57 

din dor după altceva,  

chiar de-atunci am bănuit  scopul năzuinței sale:  Noi lumini și perspective  în tablouri epocale!  

Și-acuma c-a suit la ceruri,  el opera-și va-ncorona  cu-acel tablou atotuman  la care pe pământ visa. 

58 

Partea a II-a 

59 

Regatul amintirilor  

De-un timp trăiesc ce mi se pare  că este noul început – 

am trupul în prezent înfipt  

și duhu-ntors înspre trecut,  

spre lumea-n care sunt un puști  în casa mică, deșelată,  

dar fără seamăn căci eram  

părinți și frați întreolaltă.  

O văd pe mama cum torcea  

la lampa cu fitilul pâlpâind  

și-n poală-i cum eu capul mi-l puneam s-ascult al fusului cânt blând.  

Fiind maestră la cusut,  

făcea cu acul alteori  

ingenioase broderii  

pentru cămăși de sărbători… 

Iar atmosfera se-ncălzea  

– la propriu și la figurat – 

cu focul întețit de tata  

și fabulosul depănat, 

60 

nu doar de ambii mei părinți  (de mama-n mod deosebit),  ci și de neamuri sau vecini  cu mare spor la trăncănit.  

O, Doamne, mult îmi mai plăcea  s-ascult istorisiri spumoase  despre ființele cu moț  

din vremuri pe vecie-apuse,  

deși mă-nfioram atuncea  

când se vorbea de vârcolaci  sau despre semenii cu tare,  ce fost-au târnuiți de draci!  

Ba chiar aveam noaptea coșmaruri  și ziua-n jur priveam cu teamă,  dar ca de foc eu mă feream  să dau de asta cuiva seamă.  

Căci eram pici sensibil foarte  și temerar în neclintire,  

așa încât plânsul bicisnic  

loc nu găsea în a mea fire.  

(Nucleul ăsta sufletesc  

mi-a fost atât de devotat, 

61 

că viața și-ale ei cercări  

profilul nu i l-au schimbat,  

ci, dimpotrivă, și mai mult  l-au dres în temporala roată,  putință să găsesc în mine  

copilul care-am fost odată…) 

Așijderea mă încânta  

a mamei mare înzestrare – poemele de frații ei citite,  le nemurea prin iutea-i memorare,  

ca după ani și ani de zile  

să ni le spună fără poticnire,  precum îi auzise pe școlari  în trudnica lor slovenire.  

Pentru că-n interbelic ev,  

părinții-n masă nu doreau  ca fetele să facă școală,  

ci lângă casă le țineau  

și-n cea mai cruntă ignoranță,  ca – tinere, nevinovate – 

gospodăria să învețe  

și-apoi să fie măritate. 

62 

Tot astfel s-a-ntâmplat cu mama,  deși atâta și-a dorit  

să fie vrednică elevă – 

vis de bunica gâtuit!… 

Totuși, incultă n-a rămas,  căci cot la cot cu frații ei,  cititul l-a-nvățat și socotitul,  ba chiar și scrisul cu temei.  

Dar nu cititul chinuit  

al celui vag școlarizat,  

ci sprintenul citit cursiv  

al omului preocupat  

din cărți să afle cât mai multe,  ca mai apoi, cu bucurie,  

mereu la toți să poată da  

din splendida sa bogăție.  

Firește că noi, fiii ei,  

aveam la toate-ntâietate,  

așa că ne-a-nvățat cititul  

c-o dăruire…ca la carte.  

Mi-aduc aminte ca acum 

63 

de testu-n prima zi de școală:  Învățătoarea ne-a primit  c-un text scris mare pe o coală,  

ca să cunoască chiar din start  a noastră rampă de lansare  spre-nvățătura ce urma  

să ne-o transmită cu răbdare.  

Doar eu și încă un băiat  i-am spus că stăpânim cititul – colegul lent silabisind,  

iar eu rostind întreg cuvântul.  

Acasă după ce-am ajuns,  eu tot am relatat cum se cuvine  și mama mult s-a bucurat  că n-am dat cinstea pe rușine… * 

Păstrez în minte amintirea  zburdălniciei în zăpadă,  la săniuș cu frații mei  

și cu-a tovarășilor hoardă  

(copii atât de-amestecați  c-abia pe unii-i cunoșteam),  sau pe ghețuș la Ronișoara, 

64 

unde adesea ne „scăldam”  

când gheața-nșelătoare se rupea  sub greutatea mult prea curioasă,  iar dosăditul, șiroind de apă,  fugea mâncând pământul către casă,  

ca să-l salveze de răceală  

a vetrei părintești căldură,  

dar nu și de aspra dojană  

ce fără murmur el o-ndură.  

De ce, mă rog, să protesteze,  când firea-i spune că-n curând  noi boroboațe va servi  

părinților săi rând pe rând?!… 

Văd bătălia ce-o dădeam  

cu bulgări de zăpadă moale  și alte multe ștrengării  

pe care le puneam la cale.  

Una din ele impunea  

întâi cetatea ridicată  

(cu ziduri, turnuri și creneluri)  de numeroasa noastră ceată. 

65 

Apoi, cum cere strategia  și tactica de altădată,  

în cazul când de prădători  era cetatea atacată,  

(precum a Neamțului cetate  ce unei oști a rezistat,  

deși doar câțiva moldoveni  pe riga Ian l-au înfruntat),  

„dușmani” eram după-mpărțirea  în agresori și-apărători,  

căci ne luptam cu dăruire  zeci de minute uneori.  

Și-atât eram de conectați  la lupta nostră-nsuflețită  – cei slabi la pregătit de bulgări,  zvârliți de voinicoși la țintă -,  

că seama nu luam la frig  și nici la mâinile-amorțite,  decât atuncea când intram  în casele bine-ncălzite,  

unde îndată se pornea  

un chin atâta de cumplit, 

66 

încât plângeam și regretam  că lângă foc ne-am oploșit.  

Iar mama-n palmele ei calde  mâinile noastre le masa,  deși știa că pe moment  

supliciul va mai progresa,  

ca mai apoi să înceteze 

și noi, uitând de-orice durere,  să o zbughim din nou afară,  cum a prunciei lege cere… 

De neuitat e ritualul  

cu porcul de Crăciun tăiat,  printre nămeți cât mine de înalți  și pe un ger descreierat.  

(Păi da, c-atunci era zăpadă și ger de pietrele crăpau,  cu sănii trase de căluți  

și clopoței ce clincheteau.  

Însă în era mașinistă,  

când toate peste cap s-au dat,  nu-i nici zăpadă, nu-s nici sănii  și nici un trai îndătinat!) 

67 

Tustrei noi pe părinți rugam  în zori de zi să ne trezească,  să fim prezenți când măcelarul  se pregătea ca să-l pârlească.  

Pentru că mie, cel puțin,  

nu doar că nu-mi plăcea tăiatul  cu zbierete și sânge scurs,  

dar mă îngrețoșa cu totul.  

În schimb, pârlitul m-atrăgea  – fiind făcut pe-atunci cu paie – prin lupta focului cu gerul  

și minunata-i vâlvătaie,  

psihanaliză ce mă-ncearcă,  precum Bachelard ne-ncredințează,  oriunde focul este viu  

și filosofic ființează.  

Desigur, eram obligat  

să fiu de față la tranșare,  

ca-n cofă pe ortaci să-i bag  cu-a porcului mare-nzestrare,  

fiind concurs între copii 

68 

cu componentele porcine:  Al cui e porcul cel mai gras  și stârpitura cine-o ține?  * 

Însă nimic nu se compară  cu vara și-ale ei ispite,  

când soarele revigorat  

esența vieții ne trimite  

prin cald, lumină și-alternanță,  căci fără el, n-ar mai rămâne  din viul diversificat  

decât niște sărmane urme,  

acele prime vietăți  

ce stau la baza viului,  

fără să simtă trebuința  

luminii și a caldului.  

Tocmai de-aceea în vechime omul la soare se-nchina,  cinstindu-l ca pe-un mare zeu  de care viața-i depindea:  

În Panteonul egiptean  

și-n lumea microneziană,  la loc de frunte era Ra 

69 

prin preoțimea lui avană;  

însuși Socrate înțeleptul,  ce zeii greci i-a tachinat  și-n cuget a făcut lumină,  numai la soare s-a-nchinat;  

chiar împăratul Constantin,  ce creștinismul l-a impus,  până pe patul lui de moarte  a adorat astrul de sus  

și-abia atunci s-a botezat  în crezul cultivat politic,  din el făcând ortodoxia  un sfânt alimentat cu mitic.  

Aici mai trebuie incluse  acele nații din Americi  (azteci, incași și alți solari),  toate stropșite de iberici… 

Coeziunea e deplină  

cu următoarea precizare:  Deși creștini, noi invocam  astrul ceresc cu Sfântul Soare! 

70 

Iar Sfântul Soare-mi dăruia  atâtea bucurii de neuitat  

la câmp și-n codrul primitor,  apoi la Ronișoara la scăldat.  

În paranteză fie spus,  

pârâul care curge-alene  

aproape de căsuța noastră,  avea pe-atunci mulți raci și mrene.  

Azi, însă, nesimțiții toți  

l-au transformat în colector  de zoaie, plastic și-alte cele,  unde doar broaștele nu mor… 

Tare-mi plăcea la câmp cu mama,  că-n timp ce ea prășea de zor,  eu mă jucam de unul singur  sau păsări urmăream în zbor,  

închipuindu-mi că odată  

și eu ca ele voi zbura  

până la norul alburiu,  

ce în tării se tot schimba.  

Vedeam în zare ciocârlia  

spre-albastrul cer cum se-nălța 

71 

și cum în liniștea deplină  doar cântul ei se auzea… 

Venea apoi al mesei ceas  cu ritualul așteptat:  

energicul spălat pe mâini  cu apa dintr-un vas smălțat,  

pe urmă pâinea feliată  

și hrana-ntinsă ca o mană  de mâinile măicuței mele  cu iute iz de buruiană.  

Când seara o porneam spre casă,  eu pretindeam că-s obosit  și mama mă sălta cu drag  pe spatele ei mult trudit,  

unde eram așa ferice,  

lipit de ea și legănat,  

încât chiar ațipeam nițel  

pân-ajungeam l-al nost olat.  

Dar tot atunci, ca prin minune  și spre revolta celorlalți,  

pe loc uitam de oboseală  ca să-ntâlnesc niște fârtați…

72 

O bucurie similară  

cu tata-n brazdă mă cerca,  deși era un om abraș  

și rareori mă alinta.  

Dar îmi plăcea îndemânarea  cu care iarba o tăia  

(în brazde ample și precise),  ca un artist ce zămislea.  

Mergeam în urma lui pe brazdă,  cu simțurile activate:  

Vedeam cum iarba-n pale grele  surâde chiar și după moarte,  

simțeam în nări mirosul crud  al florilor înrourate  

și deslușeam în fâșâit  

protestul ierbii condamnate.  

Pe lângă noi, terenul luptei  cu miliarde de răpuși,  

era de păsări cercetat  

pentru a ciuguli intruși.  

Iar alte multe păsărele 

73 

mă delectau cu-a lor cântare,  o simfonie închinată  

naturii fără de hotare.  

Și toată firea înota  

în a căldurii apă mare,  care creștea cât timp pe cer  astrul era în cățărare.  

Adesea parte noi aveam  de-o ploaie caldă și rapidă,  iar eu în ea mă bălăceam  cu îndârjirea mea avidă,  

până ce mă certau ai mei  că iarăși nu-s la adăpost  și c-aș putea parte să am  de vreo surpriză fără rost… 

Revăd apoi mersu-n pădure  cu a copiilor grupare,  

unde intram în lumea umbrei  și-a păsăretului cântare,  

un ciripit la unison  

pe-o arie desăvârșită,  

că unii Ciripeș numeau 

74 

întreaga zonă-mpădurită.  

Mă fermeca purul amestec  de sunete și de culoare  

din uriașul templu viu  

al facerii originare:  

Acordul foșnet-ciripit  

din verdele coronament,  precum și-ansamblul de lumini  cu rol de cosmic ornament,  

pe care picurii de rouă  

le reflectau neîncetat  

sub forma unor minijerbe  în aerul îmbălsămat.  

În raiul ăsta adunam  

ciuperci și vreascuri pentru foc,  nu înainte de-a porni  

un foarte nebunatic joc.  

Firește c-a noastră arenă  era un loc foarte-nsemnat,  pe care de comun acord  l-am botezat „Drum măturat”. 

75 

Aici, feriți de zăpușeală 

și de-ncruntarea părintească,  porneam întreceri ce tindeau  la sfântu-așteaptă să se-oprească.  

Așa că ajungeam acasă  

târziu, flămânzi și obosiți,  însă ca-n ziua ce trecuse  

la fel spre pozne de porniți… * 

O amintire mai aparte  

de cânepă este legată  

și de procesele prin care  

era pe urmă prelucrată.  

În fundul grădinuței noastre  (doar câțiva ari pentru legume),  cu cânepă se semăna  

în fiecare an un loc anume.  

Era a noastră cânepiște,  

unde de-a valma viețuiau  soiul de vară și de toamnă,  ce separat se recoltau.  

În zilele fierbinți de vară  tare-mi plăcea la cânepiște, 

76 

s-ascult șoptirea firelor, silite  de adieri agale să se miște.  

Zăceam pe spate lângă lan,  privind înalturile-amețitoare,  iar trupul meu dezgreunat  se pregătea parcă să zboare… 

Desigur, pe-atunci nu știam  de droguri și-a lor acțiune,  însă simțeam că lanu-mi dă  imboldul spre „perfecțiune”.  

Când mama startul îl dădea  pentru întâiul recoltat,  cu grijă firele smulgeam  din solul aspru și uscat,  

din fire snopi apoi făceam  spre-o lesnicioasă manevrare,  pe care-n apă îi fixam  

ca să se-nmoaie partea tare  

prin tratamentul de „topire”  vreo două săptămâni măcar  (doar râul de nu se umfla  să fie truda în zadar!); 

77 

pe urmă snopii îi spălam,  venea la rând a lor uscare  și-abia din melițat ieșeau  fenomenalele fuioare.  

Dar asta era doar o parte  din marele efort prin care  pânza țesută devenea  

cămăși, izmene și ștergare.  

Fuiorul iarna era tors  

în fir mai gros sau mai subțire,  iar ghemul rezultat servea  la a țesutului plinire.  

Țesutul însă nu înseamnă  numai o treabă femeiască,  ci-i arta multiseculară  

a vieții-n ordine firească,  

prin care toți înaintașii  

se îmbrăcau și-mpodobeau  (covoare, haine, așternut)  cu ce în casă produceau.  

Fiind extrem de necesară  și prea puțin pretențioasă, 

78 

pe vremuri cânepa la noi  era aproape-n orice casă:  

La sat în faza prelucrării  și-n felurite țesături,  

iar la oraș prin cumpărarea  unor superbe lucrături.  

Cu un traseu lung și complex  de la sămânță la ștergúră,  textila-n timp a generat  o veritabilă cultură.  

Însă cultura cânepească  e practică și productivă,  chiar susținută la final  de-o splendidă artă naivă.  

(Tot o cultură productivă,  în chip naiv înnobilată,  este cioplirea lemnului  pentru o impozantă poartă…)  

Pe cine, dar, să mire faptul  că astăzi, când ne sufocăm  de plastice și chimicale,  noi cânepa o regretăm?! 

79 

Partea a III-a  (Poemele dezmărginirii

80 

Articolul precedentAnomalii postdecembriste (4)
Articolul următorVOCEA PIANULUI
George Petrovai
Dacă sunteți autorul acestui articol, avem nevoie de ajutorul dvs. Muncim din greu pentru a crea un sit de înaltă calitate și pentru a vă afișa articolul în cel mai bun mod posibil. Va rugam sa trimiteți 1.o imagine de profil de înaltă calitate 2. o scurtă descriere a dvs. (1-2 paragrafe). 3. o adresa functionala de email 4. toate platformele media unde puteti fi gasit ( youtube, facebook, vimeo, instagram, blog, website, twitter, linkedin, etc.) Imaginile alb-negru sunt de preferat. Vă rugăm să nu folosiți alte filtre. Vă rugăm să trimiteți informatiile la lucianoprea@gandaculdecolorado.com