Lobby pentru vize in SUA

0
4
Imagine_1_serbia

Imagine_1_serbiaLobby pentru vize iniţiat şi coordonat de EUNIC SUA în New York

În cadrul antenei EUNIC SUA în New York, a cărei conducere este asigurată în prezent de ICRNY (Corina Şuteu), grupul de Institute culturale europene din metropola americană s-a reunit la Museum for the Moving Image, o locaţie impresionant renovată, plasată în Queens şi dedicată evoluţiei tehnicilor artei cinematografice (www.movingimage.us).

Reuniunea a fost ocazia recapitulării câtorva dintre proiectele toamnei 2010, înregistrând succesul de care s-au bucurat proiectele Întrebări frecvente despre Serbia, expoziţie de artă contemporană ce adus în dialog lucrări ale unor artişti de prestigiu din Balcani, printre care Dan Perjovschi; festivalul New Literature from Europe, în cadrul căruia Gabriela Adameşteanu s-a alăturat altor şapte autori europeni, prezentând Dimineaţa pierdută, în curs de apariţie în SUA, într-un maraton literar organizat de opt institute culturale europene; sau întâlnirea-conferinţă susţinută de Rod Fisher, cu participarea excepţională a preşedintelui reţelei globale EUNIC, Horia-Roman Patapievici, prezentând concluziile unui recent studiu comparativ despre diplomaţia culturală în Europa.

În acelaşi context, acţiunea de lobby în favoarea facilitării procesului de obţinere a vizelor de lucru pentru artişti străini în SUA, iniţiată şi coordonată de ICRNY începând din 2010, s-a bucurat în continuare de un un răspuns extrem de activ din partea unor membri ai reţelei precum Olanda, Polonia, Spania, Austria sau Franţa. O poziţie oficială a reţelei din New York este redactată în acest sens în colaborare cu APAP (Association of Performing Arts Presenters) şi o delegaţie a reţelei şi-a propus să programeze în anul 2011 întâlniri succesive cu oficialităţile americane (în strânsă colaborare cu asociaţiile artistice din SUA). Directorul serviciilor culturale olandeze a susţinut în cadrul reuniunii că organizarea şi iniţierea acestui think thank este una dintre cele mai eficiente şi utile acţiuni pe care EUNIC le poate întreprinde în contextual american, în care circulaţia artiştilor din teatru, dans sau muzică este îngrădită prin proceduri birocratice îndelungate şi foarte costisitoare de obţinere a vizei SUA.

Programul reţelei din New York mai include în acest an organizarea unor evenimente precum: festivalul de film european Dissappearing Act III, festivalul New Literature from Europe, festivalul de muzică experimentală Moving Sounds şi Artists in Schools – proiect iniţiat de ICRNY care constă în prezenţa unor artişti invitaţi de Institutele europene pentru realizarea unor ateliere în şcolile new-yorkeze.

Imagine_2_cosmin_costinas_copyPractici curatoriale în Europa de Est cu participarea criticului de artă şi curatorului Cosmin Costinaş

Criticul de artă şi curatorul Cosmin Costinaş va participa în 12 februarie la o masă rotundă organizată sub auspiciile celei de-a 99-a Conferinţe anuale a Asociaţiei americane a colegiilor de artă. Alături de colegi din Polonia şi SUA, sub patronajul revistei ARTmargins, participanţii vor întreţine un dialog despre evoluţia practicilor curatoriale, dezvoltarea comunităţilor artistice din artele vizuale în Europa de est şi situaţia, după 20 de ani de la căderea comunismului, a peisajului artistic contemporan în Estul şi Centrul Europei.

Participarea lui Cosmin Costinaş la această conferinţă, susţinută de ICR Bucureşti (la iniţiativa ICR New York), va da tânărului critic de artă şi curator ocazia să prezinte o informată perspectivă regională asupra evoluţiei contextului artistic din Europa de est în ultimele două decenii şi a specificităţilor contextului românesc, oferindu-i totodată posibilitatea să lanseze alte colaborări cu artişti şi organizaţii americane. Stabilit de câţiva ani în Olanda, între Amsterdam şi Utrecht (unde este curator la prestigiosul centru de artă contemporană BAK – basis voor actuele kunst), Costinaş a demonstrat de timpuriu un simţ erudit şi subtil al evoluţiilor artelor contemporane în Europa centrală. Membru al comitetului de expertiză al proiectului Patterns-Erste Bank, Vienna, curator şi monograf al unor artişti români precum Mona Vătămanu şi Florin Tudor, autor a numeroase articole despre artă contemporană şi editor al Documenta 12 magazines, Kassel-Vienna (2005-2007), Cosmin Costinaş se distinge deja drept una dintre vocile originale şi pertinente în critica actuală de artă.

ICRNY continuă în 2011, pe această cale, susţinerea, la cererea partenerilor americani, a prezenţei în SUA a personalităţilor româneşti emergente în artele contemporane.