Speculatii de Oscar
Cu toata presiunea din partea programelor de streaming video, mai ales dupa lansarea canalelor Apple TV+ si Disney+, studiourile de film au generat suficiente succese de casa ca sa adune incasari considerabile. Cele cateva productii speciale au venit insa tot din partea atotcuprinzatorului Netflix, care domina cu 24 de niminalizari. Iar Amazon primeste, in premiera, o nominalizare pentru cel mai bun film international (pentru ca nu mai putem spune “film strain”) cu filmul francez “Le Miserables”.
Trebuie sa fie an an emotional pentru membrii Academy of Motion Pictures Arts and Sciences pentru ca s-ar putea sa marcam apusul unei intregi etape artistice din istoria uzinei de vise. Prin patru nostalgice si sentimentale pelicule, dintre care doua in regia a doi monstrii sacri, Hollywood pare a spune adio unui mod de exprimare cinematografica care a incantat generatii de spectatori. Cu “The Irishman” Martin Scorsese inchide capitolul filmelor cu duri de mahala, interpretati de-a lungul istoriei de mari actori. Pana si paleta artistica a filmului are o patina care-i ofera o valoare de arhiva. Fara drept de apel, probabil, Scorsese ar trebui sa primeasca premiul pentru regie. Din pacate, distributia este extrem de omogena asa incat nici unul dintre actori nu pare a avea vreo sansa la premiu.
Cu egala melancolie pentru filmele de altadata, Quentin Tarantino construieste un omagiu vivant al unui Hollywood idilic, cu naivitatile si dramele unei generatii. Regizorul-scenarist merita sa fie consderat pentru pemiul pentru scenariu original. Nu cred ca se mai indoieste cineva ca este anul lui Brad Pitt (care a castigat ca producator) sa fie incununat pentru cel mai bun rol secundar. La fel cum n-o sa fie o surpriza daca Laura Dern va castiga pentru rol secundar feminin pentru rolul din “Marriage Story”. Mai ales ca amandoi au primit deja si Golden Globes si SAG Award. Cea mai buna actrita a anului pare a fi considerata Renee Zellweger pentru rolul din “Judy”, o detasata desi duioasa pelicula depre celebra Judy Garland, inca o acolada la adresa unui arhaic Tinseltown.
In “Ford v Ferrari” James Mangold a re-construit cu minutiozitate lumea idilica a curselor de masini de acum multe decenii. Este un film in cea mai buna traditie a povestilor adevarate care a fascinat productiile hollywoodiene dintotdeauna. Cu Matt Damon si Christian Bale in rolurile principale, filmul este tot un elogiu la adresa unui gen cinematografic traditional.
Revenind la realitate, trebuie remarcat de la inceput ca “Joker” (in regia lui Todd Phillips) este in primul rand o pledoarie politica. O radiografie a unei societati in deriva morala, in care ticnitul nechibzuit nu se poate face bine niciodata. Sub presiunile opresiunii sociale, singura lui sansa este sa devina un turbat inglodat in sange nevinovat. Nuante care nu prea apartin unui film, apparent, de aventuri. Aceasta incarcatura de nuante ofera excelentului Joaquin Phoenix sansa unui rol de zile mari pentru care va primi premiul de interpretare masculina.
Am sperat ca va fi anul in care vom sarbatori o prezenta romaneasca la Oscar. Scurt-metrajul “Cadoul de Craciun” al lui Bogdan Muresanu a fost pe lista scurta, dar nu a fost nominalizat. Insa cea mai mare dezamagire este lipsa operatorului de origine romana Mihai Malaimare Jr de pe lista de nominalizari pentru imagine de film. El a filmat impecabil “Jojo Rabbit” – un film extrem de interesant – oferindu-i o densitate cinematica remarcabila.
Nu este deloc surprinzator ca cele mai bune filme ale anului nu provin din marile studiori. Intr-un epic “1917”, filmat absolut senzational, Sam Mendes modeleaza limbaje cinematografice intr-un continuu surpinzator si absorbant. Pelicula trebuie neaparat vazuta in cinema, fiind o experienta vizuala realmente unica. Va lua probabil premiul de imagine si Oscar pentru cel mai bun film. Concurenta ar fi productia sud-coreana “Parasite”, care ar putea fi surpriza, daca castiga pentru cel mai bun film si pentru film international. Regizat de Bong Joon Ho, “Parasite” este un film de o complexitate marcanta, deghizat intr-o tragi-comedie de familie cu accente de drama politista. Am folosit deja suficient de multe adjective pentru ca cei curiosi sa doreasca sa-l vada cat de curand. In premiera, distributia filmului formata din actori sud-coreeni a castigat SAG Award oferit de Breasla actorilor.
Dupa cumintenia in declaratii de la recentele spectacole de premiere exista posibilitatea sa asistam la un eveniment de decernare a premiilor Oscar lipsit de obisnuita incarcatura politica. Cel putin in ultimele saptamani, de obicei vocala lume de Hollywood a stat deoparte de jocul politic. Lasand ca exhibitia sa se desfasoare in vazul lumii si pana la extrema in Congres, acolo unde drama suspendarii din functie a presedintelui pare din ce in ce mai mult bazata pe un scenariu frivol.