MINUTUL DE HOLLYWOOD cu Tudor Petrut

0
67

O biet actor, o biet artist (9)

Pentru orice actor profesionist, membru în breasla actorilor, care a semnat un agent/impresar/manager pentru reprezentare, nu există probabil bucurie mai mare decât de a fi nominalizat la un premiu. Sunt multe premii anuale, de la cele votate de telespectatori, de critici, de studiori TV, până la celebrele The Actor (al breslei actorilor SAG-AFTRA), Emmy (al academiei de televiziune) și bineînțeles Oscar (al academiei de film). Pentru a avea drept de vot, artiștii din Hollywood trebuie să fie membrii al fiecarei organizații în parte. Toți actorii profesioniști, pentru că trebuie să fie în sindicat pentru a avea acces la probe de filmare și roluri, votează pentru The Actor (dacă sunt cu cotizațiile plătite la zi, altă discuție). Dar numai membrii ATAS/Academy of Television Arts & Sciences votează pentru Emmy, pe categorii. 

Producătorii depun filmele și serialele lor pentru considerație la premii, din nou, pe categorii. Fiecare asociație desemnează apoi un juriu, ales aleatoriu, care vizionează filmele și serialele înscrise. Nu e ușor… Apoi jurații votează pentru nominalizări. După care se anunță public listele cu norocoșii competitori. Pentru producțiile din afara Statelor Unite (plus celelalte de limbă engleză), inclusiv cele românești, la Oscar fiecare țară poate depune câte un film. O pre-comisie apoi alege cele câteva titluri pe așa numita listă scurtă (short list). Cine ajunge la acest nivel poate fi deja foarte mulțumit. Lista celor 15 filme devine publică și poate atrage atenția agenților doritori de talent mondial (care ar avea șanse pe piața hollywoodiană). Din lista scurtă, cei din juriul pentru filme internaționale (pentru că nu mai putem spune ”filme străine” în epoca corectitudinii politice cu limba ei de lemn) votează nominalizările. Anul acesta România a fost reprezentată de filmul ”Imaculat”, regizat de Monica Stan și George Chiper-Lillemark, cea de-a 38-a producție românească înscrisă în concurs din care din păcate doar o singură nominalizare, ”Colectiv”, documentarul lui Alexander Nanau. 

Studiourile și producătorii trimit tuturor votanților din respectiva asociație copii ale realizărilor lor. Pe vremuri erau casete video, apoi dvd-uri, ocazional câte un blue-ray. În ultimii ani toate producțiile sunt oferite prin streaming și fiecare membru votant primește un cod personal de acces, din motive de drepturi de autor (copyright). 

După ce se votează până la o dată fixă, o companie specializată sortează și numără voturile, rezultatele fiind păstrate în cel mai mare secret până în seara spectacolelor de premiere. 

Și pentru că am amintit de spectacolele de premiere, nominalizații primesc automat bilete, iar la Oscar producătorii filmelor nominalizate stabileasc o listă de invitați. Dacă rămân locuri ele ajung la o licitație deschisă tuturor membrilor care vor să participe și să plătească piperatul preț. 

Pentru conformitate, am fost și eu într-un an în comisia de nominalizare pentru The Actor. Două luni de zile am servit filme și seriale pe pâine. Nici nu mai țin minte ce și cum și când am vizionat, atât e de intens. Și de interesant. Și din când în când sunt in comisia pentru nominalizările actorilor din reclame, pentru că există un premiu Emmy, mai puțin cunoscut, și pentru noi. Nu, nu am avut cum să mă auto-nominalizez…