MINUTUL DE HOLLYWOOD cu Tudor Petrut

0
72

Hai să dăm mână cu mână (1)

 

Greva breslei scenariștilor (WGA/Writers Guild of America) și a breslei actorilor (SAG-AFTRA/Screen Actors Guild) a paralizat cetatea filmului și industria de divertisment din inima celebrului Hollywood. Cu mic cu mare, de la figuranți la vedete de film și televiziune, de la debutanți la scenariști de Oscar, artiștii pichetează la intrarea în marile studiouri, sub privirile binevoitore ale trecătorilor. Numai că după mai bine de o sută de zile producătorii care reprezintă marile studiori prin asociația lor (AMPTP/Alliance of Motion Pictures and Television Production) nu cedează, cu toate presiunile economice și mai ales politice. Pentru că recentele premiere cinematografice au avut un neașteptat success de casă, iar majoritatea canalelor de televiziune și mai ales serviciile de streaming încă mai au material nou spre difuzare, interesul publicului larg s-a erodat. Până și mass-media americane și-au îndreptat atenția către evenimente mai spumoase (care de la Washington DC până aiurea se țin lanț). Lipsa vedetelor de pe micile ecrane, pentru că nu au voie să promoveze filme sau seriale în care au jucat, nu mai deranjează pentru că au fost înlocuite de vedetele momentului din show-uri reality. După ultimele informațiile pe care toți actorii le-am primit de la SAG-AFTRA nu s-au stabilit nici date nici condiții pentru a reveni la masa negocierilor.

De unde atâta animozitate? Deși greva comună s-a mai petrecut acum mulți ani, la vremea respectivă s-au găsit căi de comunicare pentru a rezolva conflictul de muncă. Unii critici acuză că acum este vorba numai de bani, că sindicatele cer prea mult, că actorii și scenariștii se așteaptă la remunerații exagerate. Din păcate, sunt și voci din public care cred că mai ales actorii fac prea mulți bani. 

Nu prea adevărat… Sunt peste 160000 de membri plătitori în SAG-AFTRA. Pentru a putea primi asigurare medicală și a beneficia de credit pentru pensie, un actor liber-profesionist trebuie să câștige minimum 26000 de dolari pe an. La prima vedere nu pare cine știe ce mult. Mai ales că salariul mediu pe economi e puțin sub 60000 de dolari. În realitate numai 12% din actorii profesioniști americani trec de acest barem. Iar dintre aceștia o parte, ca și mine, au și altă sursă de venit deci nu au nevoie de beneficii. Din întreaga brealsă doar jur de 7% au venituri de peste 80000 de dolari și în jur de 2% sunt vedetele multi-milionare. Pare paradoxal, dar așa cum spun mereu, e greu să trăiești din actorie. Sau din scenaristică. 

Pentru multă vreme, actorii profesioniși, chiar dacă nu primeau roluri mereu, câștigau suficienți bani și prin veniturile reziduale care să la asigure un trai liniștit. Serviciile streaming au re-structurat sistemele de plăți în defavaoarea artiștilor, mai ales a scenariștilor. Redistribuirea câștigurilor din difuzarea filmelor, programelor și serialelor de televiziune este unul dintre punctele cheie ale negocierilor dintre creatori și producători. 

Dar nu e vorba numai de bani. Pentru prima data în istorie, în contencios s-a insinuat un al treilea jucător. Bine ai venit în lumea artistică inteligență artificială. Mai povestim!