RECENZIA UNEI CĂRȚI: 

0
61

HECTOR MARTINEZ-SANZ  – TUDOR ȘI PORTRETELE SALE (TUDOR Y SUS RETRATOS)    

„Tudor Șerbănescu și portretele sale” este o carte-album, bilingvă, scrisă în limba spaniolă și română de scriitorul și filozoful spaniol Hector Martinez Sanz, apărută în 2022 la Editura Tipoalex din Alexandria.

 Héctor Martínez Sanz s-a născut la Madrid, în 1979. Este licenţiat în filosofie şi litere la Universitatea Complutense şi licenţiat în Literatură la Sociedad Cervantina din capitala Spaniei. Este profesor de filosofie, limba şi literatura spaniolă, directorul şi fondatorul revistei de artă şi literatură „Madrid en Marco”, scriitor, poet. Opera sa scriitoricească este una impresionantă, mai ales, după cum putem vedea, după tematica aleasă. Este autorul mai multor cărți,  dintre care amintim: romane scurte:”El Clan de la Hormiga”, “Ixion” și “Harass: The God Job”; romane: “Misión 109”, “Kepler 62”, “El Plomo Avanza”, “Mihai și Veronica”; eseuri: culegerea de eseuri “Pentagon”, traducerea lui Mateiu Caragiale (foarte recentă) a nuvelei “Remember” și a romanului “Sub pecetea tainei” (în spaniolă “Bajo el sello del secreto”), “Maestro Elron”, o carte dedicată lui Baruch Elron (Barbu Teodorescu), autor coordonator, “Comentarios a Unamuno”, “Las sombras de Cervantes”, “Haz lo que quieras. Michael Ende y Friedrich Nietzsche”, ” Lectura de Tagore”, “Lenguaje, Verdad y Hermeneutica Posmoderna: H. G. Gadamer y G. Vattimo”, “La ideología democrática”, “Ensayo portugués”, “Ensayos sobre Dios”, “La (in)necesidad de la filosofía”, “El problema ontológico de la historia”, “El dogma del sentido”; poezie: “Antología poética”, “Nocturnal”, “Lunalogía”, “De puertas afuera” și “Amortecer”; povestiri: “Cuentos Privados” vol. 1 și 2. ( urmează vol. 3 care va cuprinde continuarea poveștii lui Don Quijote la TG Jiu).

În contextul artei, a tradus și publicat poemele de tinerețe ale lui Cézanne (“El Beso de la Musa”) și cartea de eseuri a artistului spaniol MIEDHO (prieten al lui Tudor Șerbănescu, care apare în portrete): “Ensayos sobre MIEDHO”.

 Trebuie menționat că, Hector Martinez Sanz este un împătimit al unor scriitori și artiști români, între care Luceafărul poeziei românești și universale, Mihai Eminescu, așa cum se poate observa din titlurile cărților sale.                                                                                                       

Artist, editor și promotor cultural, cel care este curatorul ”Taberei Internaționale de Pictură în Aer liber de la Nenciulești”, pictor şi grafician, preşedinte al Asociaţiei ”Centro Pro Arte Contemporane” Alexandria,  Tudor Serbănescu s-a născut la 12 noiembrie 1956  în comuna Nenciulești, județul Teleorman, a urmat clasele primare și gimnaziala în comuna natală, apoi Liceul la Colegiul Național Al. D. Ghica din Alexandria. A urmat cursurile Școlii de Arte din Alexandria, a debutat la vârsta de 10 ani, iar prima expoziție a avut-o în 1981, la vârsta de 25 de ani. 

Are peste 200 de expoziții, atât în țară cât și în străinătate, și un foarte bogat portofoliu de premii și diplome obținute cu prilejul participării la diversele expoziții în capitalele lumii: Madrid, Paris, Londr, Moscova, New York, etc. 

Cartea este dedicată fiicelor artistului Tudor Șerbănescu, Sara-Teodora și Irina-Paula, și este prefațată de criticul de artă Marius Tița. Cartea-album este un veritabil laudatio, binemeritat dealtfel, adus artistului Tudor Șerbănescu de scriitorul spaniol Hector Martinez Sanz, și este o încununare a activității sale artistice din perioada spaniolă din anii 2006 -2015 când Tudor a locuit în Spania. În carte este relevat parcursul artistic al pictorului de la debut, primele sale expoziții cu diferite lucrări și este descris în mod detaliat ceea ce înseamnă din perspectivă artistică portretistica, ca parte distinctă și dificil de cucerit de către pictori, întrucât într-un portret nu este suficientă doar asemănarea modelului cu portretul ci trebuie surprinse ”etosul și patosul interne ale  persoanei”, cum spune autorul. Astfel trebuie menționat că sunt pictori celebri care nu au abordat prea mult portretistica, decăt într-un cadru restrâns, cum ar fi Aivazovski, pictor al mărilor sau Șișkin, pictor peisagist. 

Despre artistul și omul Tudor Șerbănescu, din perspectiva mea, vă pot spune ca este unul uriaș, cu o neobosită inspirație si dăruire artistică, un munte de creativitate, bunătate și omenie! Am avut șansa și bucuria de a-l cunoaște cu prilejul participării mele la Edițiile a II-a 2019, a III-a 2020, și a IV-a 2021 a Taberei Internaționale de Pictură în Aer liber de la Nenciulești organizate de dumnealui.

 Este realmente adevărată afirmația criticului de artă Marius Tița, care ne spune că ”Portretul altcuiva, realizat de un artist, de un pictor, mai ales, este, de fapt, un autoportret”, și este perfect valabilă și în cazul unui scriitor, pentru că ambii se povestesc pe sine în crearea unui portret, chiar dacă acesta se referă la alte persoane sau la propria persoană, singura diferență fiind dată de materia primă utilizată: la unul culoarea, la celălalt cuvântul, dar ambii își exprimă imensitatea artistică punând bucăți din  propriul suflet pe pânză sau pe hârtie. Pornind de la acest punct comun, iată că autorul albumului a reușit să realizeze un portret al portretelor lui Tudor, împletind magia cuvintelor sale cu magia culorilor lui Tudor.

Cartea de față, „Tudor și portretele sale”, este o carte document, este, așa cum am mai spus, un album în care pictorului i-au fost adunate peste 20 de portrete, 29 de portrete, mai exact, ceea ce nu este puțin lucru, iar Hector Martinez Sanz ne ajută să vedem și să înțelegem mai bine atunci când privim portretele artistului, portrete ce abundă de o anumită simbolistică. În acest context, Tudor Șerbănescu, apare ca un pictor complet, având în vedere că temele sale din toată opera sa, sunt diverse și diversificate ca stil și transpunere pe pânză: peisaje, copaci, păduri case flori și sfinți pe biserici, teme legate de mitologia inorogilor pe care o include și la oameni ca o amprentă proprie și inedită. Așa se face că pe însăși semnatarul albumului îl transpune în omul inorog înconjurat de multe alte simboluri, cum ar fi poziția brațelor care compun laturile unui pentagon, cuvânt ce dă titlul unei cărți scrise de autor. 

Tot din perspectivă personală, pot spune că am bucuria de a cunoaște două dintre persoanele portretizate: “Ciubotaru”, domnul Constantin T Ciubotaru, profesor de limba și literatura română și “Gini, nepotul”, meșterul constructor. Chipurile celorlalte portrete nu îmi sunt cunoscute, dar pot spune că unele mă duc cu gândul la impreionism (”Păstorul” și ”Țăran”),  unele la hyperrealism (”Petre”, ”Femeie cu basma”, ”Miguel Angel”, simbolism (”Pianistul”, ”Hector, inorogul), suprarealism (”Gini, nepotul”, ”Dușica”) și sunt foarte bine realizate, lucru lesne de obervat.

Fiecare portret are povestea lui.  Autorul cărții redă această poveste, la unele din ele, de așa manieră încât să fie accesibilă tuturor privitorilor,   ba mai mult, ne descoperă anumite detalii care pot scăpa unei priviri grăbite.

În tot al său, carte este o expoziție la purtător, și este recunoașterea artei și mărturia vie și magică a portretelor lui Tudor Șerbănescu menită să dăinuie întru veșnicie.

—————————————

Daniela ACHIM-HARABAGIU

Alexandria, 30 decembrie 2022